Persoonlijk leiderschap is het vermogen om de eigenschappen voor positief leiderschap te ontwikkelen om zelf de richting van je leven te bepalen in plaats van tijd en toeval je koers te laten bepalen.
Persoonlijk leiderschap gaat van start wanneer jij besluit je eigen lifecoach te worden. En je eigen persoonlijke missie te leven die jouw waarden en levensdoelen weerspiegelen
Omdat persoonlijk leiderschap zich ontwikkelt van binnen naar buiten, worden de effecten niet alleen gevoeld door jou en je familie, maar ook door anderen in je omgeving en op je werk.
Bijvoorbeeld, Abraham Lincoln begon zijn politieke carrière met gebruikmaking van verschrikkelijke communicatie skills, inclusief zijn humor en intelligentie, om al zijn politieke tegenstanders te bekritiseren. Zo erg dat hij zelfs een politicus tot tranen bewoog tijdens een debat. Hoewel het effectief was, werd Lincoln toch oncomfortabel door de toon van zijn campagne. Na een tijdje leerde hij zijn persoonlijke leiderschap skills te gebruiken, inclusief zijn zelfdiscipline, om zijn meesterschap in taal in te zetten ten gunste van het Amerikaanse volk. Dit maakte het mogelijk om een effectieve leider te worden (op zijn minst gezegd) en een van de beste sprekers ooit.
Hier zijn enkele persoonlijke leiderschapskwaliteiten die we kunnen ontwikkelen om onze positieve kracht en talenten voor succes te garanderen, in het voordeel van iedereen waar we mee samenleven en werken:
Visie—Als je een missie hebt (een overzichtelijk gameplan) met een kristalheldere visie van je doelen en de leiderschap skills die je wilt hebben. Dat is essentieel voor effectief persoonlijk leiderschap.
Een leider heeft een vooruitziende missie en hij motiveert zijn team om zijn visie te leven en zichtbaar te maken in hun eigen werk. Zodat zij met hem samenwerken om samen een grote impact te maken op elk gebied van hun bedrijf en hun leven. Want als je mensen weten dat ze ertoe doen en belangrijk zijn voor het grote geheel, dan voelen ze zich goed over zichzelf. En zo creëren ze de beste resultaten/kwaliteit voor het bedrijf en hun eigen leven.
Een goede leider vertaald zijn grote doelen door in zijn organisatie door de medewerkers zelf hun eigen behapbare doelen te laten maken. Die kleiner zijn (3 of 5 doelen) en in 1 oogopslag te lezen zijn. De medewerker ziet dan precies of hij het goed doet aan de hand van die kleine doelen en managet daarmee zichzelf. 80% van je belangrijke resultaten komen uit 20% van je doelen, dat is een vast gegeven. Het is dus belangrijk dat die doelen helder en te doen zijn.
Zelfdiscipline—Als goed leider wil je graag dat je medewerkers zelf nadenken over oplossingen als er uitdagingen op hun pad komen. Dat zij naar jou als leider toe komen en het probleem weten te identificeren en ook een oplossing bedenken. Je vraagt: Wat doen mensen wel en wat doen ze niet? Wat wil je dat er gebeurt/veranderd? Weet je dat niet dan ben je eigenlijk gewoon aan het klagen: je kunt namelijk wel vertellen wat er mis is maar niet wat de oplossing is. En klagen dat doen we hier niet. De mensen denken zelf na en jij checkt of ze nog steeds hun gewenste resultaat bereiken.
Iedereen wordt in deze organisatie bekend gemaakt met deze manier van werken en zelf verantwoordelijk gehouden voor het resultaat. Daarbij komt best wat zelfdiscipline kijken want de meeste leiders zijn gewend om problemen zelf op te lossen en zelf in de bres te springen.
Je snapt dat deze manier van probleemoplossing de manager enorm veel tijd bespaart, als hij hier consequent mee omgaat. Het vereist best enige zelfdiscipline om zelf ook deze aanpak toe te blijven passen.
Als een natuurlijk leider laat je ook zien dat je je steentje bijdraagt wanneer er een hoge werkdruk is. Dat je op zijn tijd zelf de handen uit de mouwen steekt en je mensen zelf een oplossing voor deze uitdaging laat bedenken om de werkdruk zoveel als mogelijk te voorkomen. Dit creëert een gevoel van loyaliteit onder je medewerkers zodat ze het gevoel hebben er niet alleen voor te staan.
Prijzen/belonen—Vertel mensen wat ze goed doen. In de meeste organisaties verteld de manager je wat je fout doet, wat niet goed gaat. Daarmee stuur je alle aandacht naar hetgeen je juiste niet wilt. Goede leiders doen het tegenovergestelde en vertellen hun mensen wat ze allemaal goed doen.
Dat is ook erg makkelijk want als jouw mensen gewend zijn om elke dag even te checken of ze nog op koers zitten om hun 3 tot 5 doelen te behalen, dan is het voor jou een makkie om te zien of ze nog op schema zitten en waar ze eventueel afwijken. Met deze integriteit (dat je hen niet wilt betrappen maar juist wilt stimuleren), verdien je respect en vertrouwen bij je mensen om je heen.
Eerlijk—Nu je medewerkers weten dat je hen niet wilt controleren om op hun fouten te wijzen, maar juist om hen te stimuleren het nog beter te doen. Zullen ze er totaal geen moeite mee hebben om wekelijks bijvoorbeeld een overzicht te geven van hun doelen.
Ze durven het ook eerlijk toe te geven, als ze niet op koers zitten en vertellen je ook waarom. Vooral henzelf laten bedenken hoe ze dit weer op peil kunnen krijgen, maakt dat ze steeds meer vertrouwen krijgen in zichzelf.
Jij als leider kunt dan steeds een stapje terug doen en de medewerker voelt zich goed en wordt steeds zelfstandiger. Vertel ze daarom wat ze goed doen en ook dat jij je daarom ook heel goed voelt als manager omdat ze alles zo zelfstandig oppakken en jij er bijna geen werk aan hebt. En moedig ze daarom ook aan om dit te blijven doen. Dat je heel erg het vertrouwen hebt in hen als persoon en dat je erin gelooft dat jullie samen dat succes bereiken.
Die eerlijkheid is de kroon op je werk als leider. Je moet eerlijk zijn naar je teamleden toe over elke beslissing en situatie, hoe moeilijk dat soms ook is. Als jij eerlijk naar hen toe bent, zijn zij dat ook naar jou toe. Je mensen worden steeds gemotiveerder omdat ze merken en zien dat ze het goed doen en dat ze er toe doen.
Open communicatie—de redirect is daarin heel belangrijk: als er iets niet naar wens gaat benoem je dat meteen zodat ze zien wat je bedoelt. Dit is een essentieel verschil met hoe het er in de meeste bedrijven aan toegaat. Daar krijg je meestal alleen te horen wat je niet goed doet. Of op het einde van het jaar een functioneringsgesprek waarin je hoort wat wel en niet goed ging.
De efficiënte manager die doet dat eigenlijk het hele jaar door met een redirect. Dit is een kort gesprekje waarin je benoemd wat er fout ging. En meteen gaat je medewerker zelf verklaren of oplossingen zoeken en ligt de verantwoordelijkheid weer terug daar waar het hoort. Iedereen weet dat een redirect niet meer of minder is dan een gemaakte fout, dat iedereen kan overkomen.
Vriendelijk zijn—Albert Schweitzer, arts en Nobelprijs winnaar, zei het beknopt: “Als de zon ijs kan laten smelten dan kan vriendelijkheid: onbegrip, wantrouwen en vijandigheid laten verdwijnen”
Het eerste deel om een groot leider te worden, bestaat uit bewust worden van je eigen sterktes en zwaktes. Zodat je je zwaktes steeds sterker kunt maken door er bewust mee aan de slag te gaan. Kijken wat er achter de zwaktes schuil gaat, kan daarbij een eerste stap zijn.
Vaak zitten daar belemmerende overtuigingen of gebeurtenissen vanuit het verleden onder. Het is belangrijk die te gaan ontdekken en transformeren omdat ze je belemmeren om de leider te worden die je graag wilt zijn. Want je geeft feedback altijd vanuit je eigen wereldbeeld, jouw perceptie. Daarom is het belangrijk om te weten of dat wereldbeeld niet vertroebeld wordt door overtuigingen of belemmeringen. Zodat je weer met een heldere blik door je eigen ogen kunt kijken naar hetgeen er in je omgeving gebeurt.
Medewerkers vinden het fijn om op een juiste manier feedback te krijgen op hun resultaten. Dat ze te horen krijgen wat goed gaat, dat zal hen motiveren dit vol te blijven houden. En als er iets fout gaat, dat ze zelf de oplossing mogen bedenken. Daar coach je hen bij, je legt ze niets op (zeker niet je eigen mening). Een goed leider stelt de juiste (open) vragen en laat de ander zelf het denkwerk doen. Luisteren naar de ander is daarbij een cruciale skill, waar menig leider de grootste moeite mee heeft. Maar oefening baart kunst, zeker in luisteren en de juiste vragen stellen.
Leiderschapsstijlen:
We noemen er even een paar:
• Transactioneel: Wanneer een organisatie met voornamelijk routinematig werk te maken heeft en zichtbaar meetbare eindresultaten, werd er (vroeger) vaak gekozen voor deze stijl. Dit is een directieve stijl en gaat ervan uit dat medewerkers gemotiveerd kunnen worden door ze te belonen of te straffen. Tegenwoordig zie je deze stijl (gelukkig) bijna na niet meer.
• Charismatisch: is gebaseerd op de persoonlijke kwaliteiten van de leider en de erkenning daarvan door de volgelingen. Affectieve binding tussen de leider en de volgelingen is daarbij cruciaal. Een charismatisch gedreven leider heeft een heldere visie voor de toekomst met een sterke competitiedrang.
• Helper: Deze stijl kenmerkt zich doordat de leiders het belang van hun medewerkers voor het eigenbelang zetten. Daarnaast stimuleren ze de creativiteit, delen ze de macht en stimuleren de groei van hun medewerkers.
• Transformationeel: Deze stijl legt sterk de nadruk op mensen die gedreven worden door een missie. Ze lijken efficiënter te werken wanneer ze een haalbaar doel in hun vizier hebben. De leiders worden verwacht hun visie te communiceren op een manier die betekenisvol is en eenheid creëert, een soort community gevoel onder de medewerkers. Als resultaat motiveren ze hun medewerkers om buitengewone resultaten te bereiken door hun houding.
• Samenwerkend: In deze leiderschapsstijl werken individuen samen om een wederzijds voordeel te bewerkstelligen. Dat houdt in dat medewerkers informatie communiceren, zodat ze hun eigen beslissingen kunnen nemen. Zulke samenwerkingen hebben begrip over verschillende culturen nodig en faciliteren de integratie en onderlinge afhankelijkheid. Deze synergie resulteert in werkende praktijkvoorbeelden die groter zijn dan de totale som van de individuele inspanningen.
• Distributie: Deze stijl wordt steeds belangrijker in deze eeuw van globalisatie wat vereist dat de verantwoordelijkheid wereldwijd verspreid wordt. De meeste bedrijven zijn daardoor minder hiërarchisch geworden in hun leiderschaps aanpak. Deze stijl vraagt in de aanpak van de leider dat ie de steeds veranderende bedrijfsomgeving snapt en doorziet, samen met het bouwen aan betrouwbare relaties. Creëer geloofwaardige en mooie beelden van de gewenste toekomst waar je medewerkers in de organisatie naartoe kunnen werken, die op hun beurt nieuwe manieren zullen creëren om taken te benaderen.
Het DISC profiel, is een tool dat gebruikt wordt om verschillende persoonlijkheids- en leiderschapsstijlen in kaart te brengen. Als je een DISC profiel invult, dan krijg je een complete serie met vragen dat verwerkt wordt tot een gedetailleerd rapport over jouw persoonlijkheid, gedrag (en eventueel leiderschapsstijl). Je ontvangt ook tips die werk gerelateerd zijn en adviezen hoe je het beste met personen van andere DISC stijlen samen te werken.
Het DISC® model biedt een gemeenschappelijke taal die mensen kunnen gebruiken om zichzelf en de ander beter te begrijpen en om hun eigen gedrag naar anderen toe aan te passen — binnen je werk, de verkoop, je leiderschapsrol en alle andere relaties.
DISC profielen helpt jou en je team:
• Vergroot je zelfkennis: hoe reageer je op conflicten, wat motiveert je, wat veroorzaakt bij jou stress en hoe los je problemen op?
• Verbetert je werkrelaties doordat je de communicatiebehoeften van je teamleden leert herkennen en er beter op in kunt spelen
• Faciliteer je je teamleden beter en leer je productief conflicten op te lossen
• Ontwikkel betere (verkoop) skills door je klant stijlen te identificeren en daarop te anticiperen en zo meer verkopen te closen
• Effectiever managen doordat je de prioriteiten en behoeften van je medewerkers en teamleden beter doorziet en begrijpt
D – Dominant, daadkrachtig, doorzetten, direct, DOEN
Deze stijl legt de nadruk op het bereiken van resultaten, is in hoofdzaak taakgericht en snel
Gedrag:
– Ziet het grote geheel
– Kan bot zijn
– Gaat uitdagingen aan
– Komt meteen in actie
I – Interactief
Deze stijl legt de nadruk op het beïnvloeden en overtuigen van anderen, openheid, relaties, is mensgericht en snel
Gedrag
– Is enthousiast
– Is optimistisch
– Werkt graag samen
– Houd er niet van negeert te worden
S – Samen
Deze leiderschapsstijl legt de nadruk op samenwerking, eerlijkheid, afhankelijkheid, stabiel, aanmoedigend, is mensgericht en rustig
Gedrag
– Houd niet van haast
– Rustig type
– Kalme aanpak
– Aanmoedigende feedback
C – Consciëntieus
Deze stijl typeert zich door calculerend te zijn, correct, kwaliteit en precisie zijn belangrijk, expertise, competent, is taakgericht en rustig
Gedrag
– Houd van onafhankelijkheid
– Objectieve beredenering
– Wil graag de details horen
– Bang om fouten te maken
Maakt niet uit wat iemands leiderschapsstijl is, een effectieve leider wordt primair geleid door zijn morale kompas. Een leider mag nooit zijn waarden uit het oog verliezen. Een goed leider vertrouwt op de eigen intuïtie bij het nemen van beslissingen. En let erop dat dit zowel in het voordeel van het bedrijf als het welzijn van de teamleden is. Een goed leider neemt zelf niet alle beslissingen maar faciliteert zijn teamleden om zelfstandig oplossingen te bedenken voor alle uitdagingen die ze op hun pad tegenkomen. Daarom worden werknemers actief gestimuleerd en enthousiast aangemoedigd door hun leider. Zodat deze een goede band heeft met de groep, die graag een stapje extra doen als dat nodig is. Die connectie samen met wederzijds vertrouwen maken van een team een Dreamteam dat voor elkaar klaar staat. Ze geloven in samenwerking en groepskeuzes die zorgen voor de beste resultaten en daarmee het succes van het bedrijf. Omdat ze haalbare doelen stellen en iedereen aan zijn of haar eigen doelen werkt, wordt van ieders potentieel maximaal gebruik gemaakt.
De leider krijgt van de teamleden geregeld feedback over hun behoeften, wat ze nodig hebben van hun leider. Als iemand net in dienst is, zal die behoefte groter zijn dan bij iemand die al langere tijd in dienst is. Ook als vaste medewerkers andere taken krijgen, zal de behoefte (tijdelijk) groter zijn. Een goed leider voorziet daarin en zorgt continue voor zijn of haar eigen groei. Hierdoor ontwikkelt het team zich tot een bekwaam team dat minimale input van hun leider nodig hebben.
Vandaag de dag zien we bedrijven constant onder druk veranderen en meebewegen om mee te kunnen blijven doen in hun markt. Om aan de steeds hogere kwaliteitseisen te kunnen voldoen, moeten leiders zichzelf continue upgraden. Hier komt natuurlijk leiderschap als meest invloedrijke factor om de hoek kijken. Het is noodzakelijk om je eigen leiderschapsstijl en -gedrag in beeld te hebben en daar bewust van te zijn of er verbeteringen mogelijk zijn. Dit om je team mee te nemen in de uitdagingen die op jullie pad liggen. Jouw leiderschapskwaliteiten zijn onmisbaar om je team goed en efficiënt aan te kunnen sturen. Zodat zowel het welzijn van je teamleden, als de organisatie resultaten, als de collegialiteit optimaal blijven.
Alleen kwaliteitshandboeken zijn niet genoeg om de kwaliteit te kunnen waarborgen. Het grootste probleem van deze tijd is gemotiveerde en bekwame medewerkers aan te trekken en te behouden. En daar komt jouw leiderschapsstijl als belangrijkste middel, om de hoek kijken. Jij bent de boei waaraan je teamleden zich kunnen vasthouden, mocht het nodig zijn. De rots in de branding. Dus zorg goed voor je leiderschap skills en houd deze up-to-date. Daarom zijn deze skills rijkelijk vertegenwoordigd in onze trajecten, omdat ze van levensbelang zijn voor jouw bedrijf. Ben je benieuwd naar jouw DISC profiel ? Klik hier voor meer informatie. Wil je een gratis strategiesessie om te zien waar je kunt optimaliseren op het gebied van stress- en leiderschapsmanagement? Klik dan hier voor meer informatie
Carla heeft een missie: Minder eenzaamheid in de wereld. Als er veel stress is in een bedrijf, is het verzuim hoog, zijn medewerkers uit verbinding en voelen zich alleen en dat kost het bedrijf omzet. Dat wil ik graag voorkomen. Ik help leiders enorm goed voor hun teams te zorgen, zodat ze een winning team en happy clients krijgen. Dat bespaart ze tot wel 10% of meer op hun verzuimkosten wat meer winst oplevert. Win-win situatie dus!