5 tips voor verbindend communiceren

By Carla | Communiceren

mei 01

De cijfers rondom stress en werkdruk liegen er niet om: 21% van de medewerkers ervaart geen steun van de leidinggevende en voelt zich niet gezien. Het gemiddelde personeelsverloop is 15%, best hoog te noemen. Hoe is dat bij jouw organisatie?

Wat we vaak zien in organisaties is dat de managers druk bezig zijn de boel draaiende te houden, ad-hoc inspringen op dagdagelijkse zaken zodat het o zo nodige praatje maken met je medewerkers erbij inschiet. De echte verbinding tonen en je even verdiepen in de ander: je wilt het wel maar de waan van de dag, steekt er vaak een stokje voor. Herkenbaar? Prioriteiten liggen vaak elders en dat is vaak al een duidelijk signaal. Heb je er echt geen tijd voor of vind je het gewoon lastig om je echt te verbinden met je medewerker?

Als dat laatste het geval is, lees dan vooral verder:

Tip 1 Neem echt even de tijd om je te verdiepen in je medewerker. Wat weet je eigenlijk over jouw mensen? Vind je dat belangrijk of als je eerlijk bent: een bijzaak? Je medewerkers zijn je grootste goed. Als zij niet lekker in hun vel zitten en jij ziet dat niet, kan het zich uiten in ziekteverzuim omdat ze zich niet gehoord voelen. Dit is namelijk 1 van de grootste ergernissen van medewerkers. Ze missen een luisterend oor van hun leidinggevende en dat is natuurlijk iets wat je niet wilt. Dus als dit niet je prioriteit is, maak er dan een prioriteit van. Maak een lijstje van je medewerkers en besteed elke dag aandacht aan een specifieke medewerker. Vraag hoe het met de kinderen gaat, zorg dat je weet wat de hobby’s zijn, wat ze belangrijk vinden, wat hen blij maakt. Zorg dat je echt even in dat persoonlijke moment investeert. Zet dit elke dag bovenaan op je to-do lijstje en zorg dat je het iedere dag afvinkt.

De 2e tip gaat over focussen op de dingen die goed gaan. We zijn vanuit onze vroege jeugd al gefocust op de zaken die fout gaan of beter kunnen. Misschien herken je het wel privé, dat je je kids vooral aanspreekt wanneer ze iets niet gedaan hebben (de eigen kamer opruimen b.v. grrr). In deze valkuil stap ikzelf ook regelmatig, maar gelukkig herstel ik me daarna snel (ik ben ook maar een mens hé). Het heeft namelijk geen zin om te focussen op dat soort zaken, want je weet: al wat je aandacht geeft groeit. En je bereikt precies het tegenovergestelde dan dat je wilt. Benadruk vooral wat je medewerker goed doet, wat ze fout doen weten ze vaak nog beter dan jij. Als jij je focust op obstakels langs de weg, dan wordt je daar als het ware heen getrokken want daar kijk je naar. En je ziet niet al het andere fantastische wat iemand doet. En ik hoor je denken: Ja hallooo, als ik daar niets van zeg dan is het hek van de dam en gaat alles fout. Ik zou zeggen: Ga de uitdaging aan met jezelf en ga er eens een aantal weken mee aan de slag. Je zult versteld staan van het effect.

Mijn 3e tip is iets waar ik zelf veel moeite mee had om te laten: niet oordelen. We hebben over  dingen die gebeuren meestal meteen een oordeel, dat gebeurt vaak onbewust op de automatische piloot. Ga er maar eens opletten hoe dat bij jou werkt. Op het moment dat je ergens een oordeel over hebt, maak je het namelijk Goed of Fout. En mag jij raden welke voorkeur de meeste mensen hebben. Ga eens aan de slag om te denken: wat interessant dat dit gebeurd. Kijk er eens met andere ogen naar en vanuit een ander perspectief. Misschien zelfs met compassie voor diegene die iets doet of zegt. Het zal je wereld compleet veranderen. Je zult ervaren dat je minder vaak boos bent of dat iets je niet zo gauw meer van streek maakt, als je met verwondering naar iets kijkt. Dit is de grootste challenge die je met je team kunt aangaan. Laat je  me weten hoe dat gaat?

Als iets echt niet door de beugel kan, dan kan tip 4 je helpen: spreken vanuit IK. Wat veel voorkomt in organisaties is dat er een beschuldigend vingertje naar de ander gewezen wordt. Wat ervoor zorgt dat de ander meteen in de verdediging schiet. Dat is immers het eeuwenoude systeem van: vechten, vluchten of bevriezen wat automatisch in werking gesteld wordt. Welk voorkeursmechanisme gebruik jijzelf?

Wanneer je dat dossier niet op tijd afgeeft bij mij, dan kan ik die order niet op tijd bij de klant afleveren. Ik voel me dan voor paal staan bij de klant, ik wil graag dat je je belofte nakomt als je me belooft dat ik het dossier op tijd terug krijg.

En tot slot de kers op de taart is tip nummer 5: maak het leuk. Zorg dat je elke dag iets leuks, grappigs, met humor en lol doet met je teamleden. We mogen veel meer lol hebben samen. Het is allemaal al serieus genoeg. En dat hoeft echt niet veel tijd te kosten. Bovendien verhoogt plezier de aanmaak van seratonine, wat stress in je lijf tegen gaat. Dus dubbele pret toch? Hoeveel lol maak jij op je werk? Ik ben heel benieuwd… Succes met implementeren van de 5 tips

About the Author

Carla heeft een missie: Minder eenzaamheid in de wereld. Als er veel stress is in een bedrijf, is het verzuim hoog, zijn medewerkers uit verbinding en voelen zich alleen en dat kost het bedrijf omzet. Dat wil ik graag voorkomen. Ik help leiders enorm goed voor hun teams te zorgen, zodat ze een winning team en happy clients krijgen. Dat bespaart ze tot wel 10% of meer op hun verzuimkosten wat meer winst oplevert. Win-win situatie dus!

Leave a Comment:

Leave a Comment: